I Veckans som gått har vi skrivit en argumenterande text till rektor Lena om att vi vill sova över på skolan. Vi väntar på svar från henne.
Vi har även börjat skriva på en bedömingsuppgift där eleverna ska skriva en argumenterande text som jag sedan ska bedöma. De har fått en matris där de kan se vad som krävs av dem för att nå ett högre kunskapskrav.
Argumenterande text, svenska åk. 4
|
![]()
Jag…
|
![]()
Jag…
|
![]()
Jag…
|
Innehåll
och
struktur
Kan skriva olika slags texter med ett
innehåll som är …
och strukturen fungerar …
|
skriver en text som har en
·
rubrik
·
åsikt
·
3 argument
·
Förstärkning av åsikten
delar in min text i olika stycken
begripligt
i huvudsak
|
skriver en text som har en
·
rubrik
·
åsikt
·
3 argument
·
Förstärkning av åsikten
delar in min text i olika stycken
har argument som innehåller fakta och exempel
relativt tydligt
relativt väl
|
skriver en text som
har en
·
rubrik
·
åsikt
·
3 argument
·
Förstärkning av åsikten
har argument som innehåller fakta och
exempel
har förklaringar till mina argument
resonerar
i texten genom att skriva motargument till mina argument
tydligt
väl
|
Språket
Använder
grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet
|
skriver meningar som innehåller stor bokstav och punkt
skriver enkla meningar i presens
använder ett känsloladdat, lockande eller övertygande språk
sätter
ihop meningar med hjälp av sambandsord.
med
viss säkerhet
|
skriver meningar med stor bokstav och punkt samt rätt ordföljd
varierar
meningarna (längd och innehåll)
skriver på ett känsloladdat, lockande och övertygande sätt
sätter
ihop meningar med hjälp av sambandsord.
med
relativt god säkerhet
|
skriver meningar med stor bokstav och punkt samt rätt ordföljd
varierar
meningarna (längd och innehåll)
skriver på ett känsloladdat, lockande och övertygande sätt
sätter
ihop meningar med hjälp av sambandsord.
med
god säkerhet
|
Veckans fredagsutmaning var det jag som höll i.
Här kommer den! Ha en fin helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar